Biblia Brzeska
Księga: 2 Księga Mojżeszowa 22:1
Tytuł oryginalny
Wtóre Księgi Mojżeszowe które zową Exodus
Wtóre Księgi Mojżeszowe które zową Exodus
Jesliby kto wołu abo owcę przekradł, a zarznąłby ją abo przedał, ten powinien będzie wrócić pięć wołów za jednego, a cztery owce za jednę.
Ale jesli śrzód białego dnia to uczyni, winien będzie śmierci; a jesliż będzie złodziej miał skąd nagrodzić, niech nagrodzi, a jesliż nic nie ma, niech za swą kradzież będzie przedan.
Jesliż rzecz kradzioną przy niem znajdą, tak wołu jako i osła, także owcę żywą, w dwójnasób ma wrócić.
Też jesliby kto wypuściwszy bydło popasł czyje pole, abo winnice, tedy ma nagrodzić szkodę z naurodzajniejszego pola swego, abo z winnice.
Jesliby w ciernie był założon ogień, a popaliłby snopie, abo żeć, abo pole, ten co ogień założył ma nagrodzić szkodę.
Jesliby kto dał ku schowaniu sąsiadowi swemu śrebro, abo jakie klenoty, a potym by je ukradziono z domu jego, będzieli złodziej nalezion, ma w dwójnasób wrócić.
Ale jesliby złodzieja nie znaleziono, tedy pan domu onego będzie pozwan do sędziów, aby przysiągł jako się nie tykał rzeczy brata swego.
Także o każdą rzecz w czymby komu dano winę, o wołu, o osła, o owcę i o szatę, także i o każdą rzecz zgubioną, którąby mienił być swoją, rozprawa się ma stoczyć przed sędzie, a ten kogo winnem znajdą sędziowie, powinien będzie drugiemu dwojako nagrodzić.
Też gdyby kto poruczył strzec komu osła, wołu, owce, abo inego bydlęcia, a ono by zdechło, abo się rozraziło, abo je przekradziono, gdzieby nikt nie widział,
Tedy tam miedzy onemi ma być przysięga Pańska skazana, jako rzeczy bliźniego swego sobie w pożytek nie obrócił, a w onej rzeczy na takowem dosyć uczynieniu przestać ma, a on drugi nie powinien nic wracać.
Też jesliby je źwierzę zjadło, postawi na to świadectwo, a tak zjedzionego nie powinien wrócić.
Gdyby też kto wziął co od drugiego obyczajem pożyczanem, a ono by się roztrąciło abo zdechło w niebytności pana jego, tedy powinien szkodę nagrodzić.
Ale jesliby pan jego był przy tym, tedy szkody nie powinien płacić, a byłoliby też najemne, tedy nic więcej nie winien, jedno najem zapłacić.
Jesliby kto zwiódł panienkę za mąż niezmówioną, a zelżył ją, ma jej dać wiano i wziąć ją sobie ze żonę.
A jesliż ociec jej broniłby jej wydać zań, ma jej odliczyć pieniądze, jako jest zwyczaj wiana panieńskiego.
Nie będziesz czynił gwałtu, ani uciśniesz przychodnia, boście też sami byli przychodniowie w ziemi egiptskiej.
Tedy się rozgniewam, a pomorduję was mieczem i zostaną wdowami żony wasze, a sierotami synowie waszy.
Pożyczyszli z ludu mego ubogiemu, który mieszka z tobą, pieniędzy, nie będziesz mu ciężek, lichwę z niego biorąc.
Abowiem tylko to jest przyodzianie jego, a przykryciem skóry jego, na którem legać ma, gdzie jesliby się jemu ku mnie zawołać przydało, tedy go wysłucham, abowiemem jest miłosierny.
Nie zamieszkasz ofiarować z obfitości twoich i z rzeczy rozpływających się, a mnie dasz pierworodnego z synów twoich.
Toż uczynisz od wołu twego i od owce twojej. Siedm dni będzie przy macierzy swej, a ósmego dnia oddasz mi je.
Będziecie mi świętemi ludźmi, a nie będziecie jeść mięsa rozdrapanego na polu, ale je psom wyrzucicie.